Samolot myśliwski Lim-2 (mig-15)

Dane Techniczne:

Typ samolotuSamolot myśliwski
ProdukcjaZSRR
Masa4000 kg
Ilość załogi1 pilot
zasięg1424 km
Prędkość max.1100 km/h
długość10 m
NapędMiG-15: 1 × Klimow RD-45F
MiG-15 bis: 1 × Klimow WK-1

MiG-15 radziecki samolot myśliwski, skonstruowany pod koniec lat 40-tych to pierwszy masowo produkowany radziecki myśliwiec odrzutowy, wraz z amerykańskim North American F-86 ”Sabre” i francuskim ”Mystere” należał do najnowocześniejszych i najlepszych samolotów lat 1950-tych. Maszyny tego typu brały udział w wielu konfliktach, największą sławę zdobyły podczas wojny koreańskiej, tocząc podniebne boje z lotnictwem alianckim. Mikojan MiG-15 był też podstawowym myśliwcem większości państw Układu Warszawskiego.


Inspirację nad stworzeniem myśliwca MIG-15 czerpano od niemieckich inżynierów, którzy w czasie drugiej wojny światowej stworzyli plan samolotu odrzutowego, głównie wzięto rozwiązania zastosowane przez Kurta Tanka w prototypie Focke-Wulf Ta 183. Brakowało jednak w Związku Radzieckim silnika odpowiedniego dla tej nowej maszyny. Problem ten rozwiązano, gdy rząd brytyjski udostępnił ZSRR nowy silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Nene Mk. I. Silnik skopiowano i oznaczono Klimow RD-45. Trzeci prototyp z nowym silnikiem wzbił się w powietrze 30 grudnia 1947. W 1948 roku podjęto decyzję o produkcji samolotu, który otrzymał oznaczenie MiG-15. W dniu 30.12.1948 r., wzbił się w powietrze pierwszy seryjny MiG-15. Były produkowane przez 8 wytwórni lotniczych (Charków, Górki, Komsomolsk nad Amurem, Kujbyszew, Nowosybirsk, Tbilisi, Saratow i Ułan Ude). Nowy typ maszyn pod oznaczeniem MiG-15 wszedł do służby w czerwcu 1949.


Samoloty MiG-15 produkcji radzieckiej były dostarczane do jednostek lotnictwa polskiego od 1951r., zastępując samoloty Jakowlew Jak-23. W dniu 19.07.1951 r. pierwszych 5 egz. MiG-15 otrzymał 1 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego ”Warszawa”, wkrótce dołączyły do nich 4 egzemplarze wersji szkolno-bojowej UTI MiG-15. Na początku listopada 1951 r. pułk posiadał już 30 MiG-15. Później trafiły do innych jednostek, m.in.: 34 plm MW (od 1.04.1953 r.), 39 plm.


W Polsce w latach 1952-1954 pod licencją zostało wyprodukowanych w zakładach lotniczych w Mielcu 227 egzemplarzy MiG-15 pod nazwą Lim 1 (Licencyjny myśliwiec 1). W tym czasie rozpoczęto również w wytwórni w Rzeszowie licencyjną produkcję silnika RD-45F pod nazwą Lis 1. W latach 1954-56 polski przemysł lotniczy wyprodukował na podstawie licencji 500 sztuk MiG-15bis pod nazwą Lim-2. Podjęto również produkcję silnika WK-1 pod nazwą Lis-2.