Samolot PZL – 110 Koliber

Dane techniczne:

Typ pojazdu: Samolot szkolno-sportowy
Produkcja: Polska 1992 – 2008
Masa własna: 650 kg
Masa startowa: 850 kg
Liczba miejsc: 4
Zużycie paliwa: 30-35 l/h
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Prędkość przelotowa: 215 km/h
Silnik: typu bokser, PZL- Franklin 4A – 235B31
Moc: 85 kW (116KM)
Zasięg: 730 km

PZL-110 Koliber to polski samolot szkolno-sportowy produkowany przez PZL Warszawa-Okęcie (później EADS PZL Warszawa-Okęcie S.A.) w latach 1992-2008. Konstrukcja powstała na bazie licencyjnego samolotu Socata MS-893 Rallye Commodore, którego prawa do produkcji zakupiono od francuskiej firmy Socata w 1978 roku. Prace nad polską wersją samolotu rozpoczęto w latach 70. XX wieku. Pierwszym krokiem było uruchomienie licencyjnej produkcji samolotu PZL-110 Koliber na podstawie dokumentacji francuskiej. W kolejnych latach wprowadzano modyfikacje dostosowujące samolot do potrzeb polskiego lotnictwa. Pierwszy lot prototypu polskiej wersji odbył się 18 marca 1979 roku.

Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1992 roku. Samolot był wytwarzany w kilku wersjach:

PZL-110 Koliber – podstawowa wersja czteromiejscowa

PZL-110 Koliber 150 – wersja ze słabszym silnikiem Lycoming O-320 o mocy 150 KM

PZL-110 Koliber 160 – wersja ze silnikiem o mocy 160 KM

PZL-110 Koliber 235 – wersja z mocniejszym silnikiem Lycoming O-540 o mocy 235 KM

Koliber znalazł zastosowanie w aeroklubach jako samolot szkolno-treningowy, a także w lotnictwie prywatnym jako samolot turystyczny. Część maszyn trafiła również do służby w policji i straży granicznej, gdzie wykorzystywano je do zadań patrolowych i monitoringu. Samolot cieszył się również zainteresowaniem odbiorców zagranicznych – eksportowano go między innymi do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczony

Konstrukcja charakteryzowała się dobrymi właściwościami pilotażowymi i stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji. Do zalet samolotu należała możliwość operowania z krótkich, trawiastych pasów startowych oraz dobra widoczność z kabiny. Metalowa konstrukcja zapewniała wysoką trwałość i łatwość obsługi technicznej.

W 2008 roku zakończono produkcję PZL-110 Koliber. Samolot Koliber trafiły na rynek Polski (38 sztuk), USA (17 sztuk), UK (10 sztuk), Dania (5 sztuk), Szwecja (5 sztuk), inne kraje (14 sztuk).