Dane techniczne: TRAMWAJ KONSTAL 105N
Typ pojazdu: Tramwaj jednokierunkowy
Produkcja: Polska 1973-1992
Masa: 16 500 kg
Ilość załogi: 1 motorniczy
Zasięg: zasilanie sieciowe (600V DC)
Prędkość max.: 70 km/h
Napęd: 4 silniki prądu stałego LTa-220 (4 × 41,5 kW)
Pojemność: 125 osób (31 miejsc siedzących + 94 stojące)
Konstal 105N to polski tramwaj produkowany w latach 1973-1992 w zakładach Konstal w Chorzowie przez Hutę Zygmunt. Jest to jeden z najbardziej rozpowszechnionych typów tramwajów w Polsce, który zastąpił wcześniejsze konstrukcje typu 13N. Tramwaj 105N to jednokierunkowy wagon silnikowy o konstrukcji stalowej z czterema silnikami trakcyjnymi, wyposażony w rozruch oporowy i układ sterowania stycznikowo przekaźnikowy.
Prace nad tramwajem rozpoczęto w latach 60. XX wieku w odpowiedzi na rosnące potrzeby transportowe polskich miast. Pierwszy prototyp został wyprodukowany i przetestowany w 1973 roku. Konstrukcja bazowała na doświadczeniach z poprzednimi modelami, wprowadzając jednocześnie szereg usprawnień technicznych. Tramwaj wyposażono w dwie pary drzwi harmonijkowych z każdej strony oraz nowoczesny jak na tamte czasy układ napędowy.
W latach 1973-1992 wyprodukowano ponad 3500 egzemplarzy tego modelu tramwaju dla polskich miast. Przez kilkadziesiąt lat był to podstawowy typ tramwaju w Polsce. Pierwszymi miastami, które otrzymały nowe wagony były Warszawa i miasta Górnego Śląska. Używany był w większości polskich miast posiadających sieć tramwajową: Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Łódź, Szczecin, Gdańsk, konurbacja górnośląska (Katowice, Bytom, Chorzów, Sosnowiec i inne). Niektóre miasta eksploatują zmodernizowane wersje tego tramwaju do dziś.