Transporter opancerzony BTR-60

Dane techniczne:

Typ pojazduTransporter opancerzony
ProdukcjaZSRR 1960 – 1976
masa10,3 tony
Ilość załogi2+14 osób
Pancerzstalowy, spawany z płyt walcowanych, grubość: 5-9 mm (wersje BTR-60P, BTR-60PA) 11 mm (wersja BTR-60PB)
Prędkość max.80 km/h
Uzbrojenie1 x wkm KPWT kalibru 14,5 mm (500 naboi)
1 x km PKT kalibru 7,62 mm (2000 naboi)
Silnik2 gaźnikowe, 6 cylindrowe GAZ-40P o mocy 90KM każdy

BTR-60 kołowy transporter opancerzony konstrukcji radzieckiej, następca transportera BTR-152.
Transporter opancerzony BTR-60 został zaprojektowany i zbudowany w drugiej połowie lat 50-tych XX wieku. Był pierwszym radzieckim transporterem zbudowanym w układzie ośmiokołowym z napędem na wszystkie koła (8X8), oraz pierwszym, który posiadał zdolność pływania. W stosunku do poprzednika BTR-152 charakteryzował się znacznie lepszą zwrotnością. Kadłub pancerny został podzielony na dwa przedziały: przedni załogowy i tylni napędowy w którym umieszczono dwa silniki gaźnikowe. Przedział załogowy mieścił miejsca dla kierowcy-mechanika i dowódcy oraz 14 żołnierzy dla których były zamontowane ławki.


Przedział desantowy był odkryty. Za przedziałem desantowym znajdował się przedział napędowy z dwoma silnikami gaźnikowymi. Uzbrojenie pojazdu stanowił jeden karabin maszynowy SGMB kalibru 7,62.
Wkrótce po rozpoczęciu produkcji BTR-60P rozpoczęto prace nad wersją dowódczą tego wozu. Miała ona nosić oznaczenie BTR-60PK. Podstawową różnicą w stosunku do BTR-60P było zastosowanie zamkniętego przedziału desantowego. Dzięki temu możliwe było wyposażenie pojazdu w układ ochrony przed bronią masowego rażenia. Ponieważ ówczesna doktryna Armii Radzieckiej przewidywała użycie taktycznej broni jądrowej, nowy pojazd produkowany od 1963 roku stał się wersją podstawową pod oznaczeniem BTR-60PA.


W 1966 roku rozpoczęto produkcję finalnej wersji BTR-60PB. Była ona wyposażona w obrotową wieżę z karabinami maszynowymi KPWT i PKT. Ponieważ montaż wieżyczki utrudnił wsiadanie przez górny właz, pojazd wyposażono w dwa niewielkie włazy boczne.


Produkcję BTR-60 zakończono w połowie lat 70. po rozpoczęciu produkcji transportera BTR-70. Odpowiednikiem BTR-60 używanym przez Wojsko Polskie był transporter OT-64 SKOT. Na uzbrojeniu Wojska Polskiego znajdowały się jedynie pojazdy w wersji BTR-60PU. BTR-60 był również używany przez oddziały ZOMO, a następnie Policję.