Dane techniczne: Transporter opancerzony TOPAS
Typ pojazdu: Gąsienicowy transporter opancerzony
Produkcja: Czechosłowacja 1963-1972
Masa: 12,3 tony
Ilość załogi: 2 + 12 żołnierzy desantu
Pancerz: spawany z płyt stalowych, grubość 8-32 mm
Prędkość max.: 60 km/h
Uzbrojenie: 1 x wkm KPVT kal. 14,5 mm, 1 x km PKT kal. 7,62 mm
Silnik: TATRA T-928-14 o mocy 180 KM, 8-cylindrowy, chłodzony powietrzem
TOPAS (TransportérObrněnýPÁSový) to czechosłowacki transporter opancerzony produkowany w latach 50. i 60. XX wieku. Pojazd został opracowany jako odpowiedź na potrzebę nowoczesnego transportera dla armii czechosłowackiej i innych państw Układu Warszawskiego.
TOPAS został skonstruowany w zakładach ZTS Martin (dawniej Závodyťažkéhostrojárstva) w Czechosłowacji. Pojazd wyróżniał się prostą, ale skuteczną konstrukcją, opartą na spawanym kadłubie z pochylonymi płytami pancernymi. Układ napędowy umieszczono w przedniej części pojazdu, a przedział desantowy w tylnej.
Główne wersje produkcyjne:
• OT-62A – podstawowa wersja transportera
• OT-62B – wersja dowódcza
• OT-62C – wersja medyczna
• DTP-62 – wóz zabezpieczenia technicznego
• WPT-62 – wóz pogotowia technicznego
TOPAS okazał się konstrukcją udaną i niezawodną, choć nie tak zaawansowaną jak współczesne mu zachodnie transportery opancerzone. Jego główną zaletą była prostota konstrukcji i łatwość obsługi, co sprawiło, że był chętnie używany przez armie krajów rozwijających się. Pojazd pozostawał w służbie w niektórych krajach jeszcze w latach 90. XX wieku. Pojazd posiadał charakterystyczny układ z przednim umieszczeniem silnika i tylnymi drzwiami desantowymi. Załoga wsiadała przez włazy w górnej części kadłuba, a desant przez tylne drzwi lub górne włazy. Stanowisko kierowcy znajdowało się z przodu po lewej stronie, a dowódcy po prawej.