Transporter rozpoznawczo-patrolowy BRDM-2
Dane techniczne:
Typ pojazdu | Transporter rozpoznawczo -patrolowy |
Produkcja | ZSRR 1963 – 1989 |
Masa | 6600 – 7000 kg |
Ilość załogi | 4 osoby |
Pancerz | stalowy, spawany z płyt walcowanych, grubość: 6-14 mm |
Prędkość max. | 100 km/h |
Uzbrojenie | sprzężone ze sobą wkm KPWT kal. 14,5 mm oraz ukm PKT kal. 7,62 mm zamontowane w obrotowej wieży/ wyrzutnia przeciwpancernych pocisków rakietowych |
Silnik | gaźnikowy, 8-cylindrowy, widlasty GAZ-41 o mocy 140 KM |
BRDM-2 – opancerzony pojazd rozpoznawczo-patrolowy konstrukcji radzieckiej II generacji, następca pojazdu BRDM-1. Transporter rozpoznawczo-patrolowy BRDM-2 został opracowany w biurze konstrukcyjnym OKB GAZ 22 maja 1962 roku. Produkcję seryjną uruchomiono w 1963 roku w Arzamaskiej Fabryce Maszyn. Po raz pierwszy zaprezentowano go publicznie w 1966 roku. Był używany w ponad 45 krajach. Pojazd trafił na wyposażenie Armii Radzieckiej oraz innych armii Układu Warszawskiego w tym Ludowego Wojska Polskiego (LWP), w którym znalazło się ponad 691 szt. tego pojazdu w różnych wersjach.
BRDM-2 posiada ulepszone właściwości pływania i lepsze uzbrojenie niż swój poprzednik BRDM-1. Z przodu opancerzonego kadłuba znajduje się kabina załogi mieszcząca dwa fotele z systemem regulacji położenia dla kierowcy i dowódcy oraz radiostację, za kabiną kierowania znajduje się przedział bojowy nad którym zamontowano obrotową wieżę taką samą, który posiada Transporter opancerzony BTR-60 ze stanowiskiem strzelca oraz miejscem dla zwiadowcy. Za przedziałem bojowym, z tyłu pojazdu znajduje się przedział napędowy z silnikiem, do którego istnieje dostęp z przedziału bojowego dzięki specjalnym włazom. Takie rozwiązanie sprawia, że załoga w razie ewentualnej awarii nie musi opuszczać pojazdu i narażać się na ostrzał przeciwnika. BRDM-2 posiada reflektor podczerwieni, podczerwone światła drogowe oraz filtr NBC co ułatwia skryte działanie w nocy bez konieczności używania zwykłych reflektorów drogowych, które byłyby widoczne dla wroga. Pojazd posiada dwie pary kół i centralny system regulacji ciśnienia opon przydatny do poruszania się w każdym terenie, a także dodatkowe koła w środkowej części kadłuba, ułatwiające pokonywanie rowów i nasypów. BRDM-2 posiada również pędnik wolnoodrzutowy do poruszania się w wodzie.